In de scheepsvaart en in de bouw is het onmisbaar, ballastlood. Als het gaat om balans met veel gewicht aan boord is het belangrijk dat dit allemaal klopt. Ook moet het contragewicht zo minimaal mogelijke ruimte in beslag nemen. Evenwicht op het water en in de bouw is heel erg belangrijk. Zeker als je bijvoorbeeld op een vrachtschip zit die heel hoog opgestapelde containers hebt moet het evenwicht goed zijn anders kan het schip kapseizen. Gelukkig kun je dit doen met ballastlood. In de scheepvaart wordt er per container gemeten wat deze weegt. Zo weet je precies hoeveel gewicht je moet goedmaken aan een kant om evenwicht te hebben.
Waarom lood?
Lood is een universele keuze binnen de wereld van de ballast. Hier zijn een aantal redenen voor. Ten eerste is de dichtheid van lood is dichter dan metaal en beton. Verder is het heel erg sterk en gaat het dus niet zo snel kapot en kun je lang gebruik maken van het ballastlood. Ten derde is het zo dat het een stuk goedkoper is dan andere materialen. Tot slot is het heel erg goed voor het milieu, waarom dan? Dit komt omdat alle lood die hiervoor gebruikt wordt gerecycled is. Dit komt omdat het er niet mooi uit hoeft te zijn, maar gewoon volledig van lood te zijn. Dit lood wordt bijvoorbeeld gehaald uit kapotte treinrails. Ook kan lood heel eenvoudig in een vorm gegoten worden, waardoor het eenvoudig in gebruik is.
Korrels
Naast de blokken lood zijn er ook korrels. Zo kun je heel precies het gewicht bepalen tot op de gram toe. Je kunt zo dus complete evenwicht behalen op alle niveaus van duizenden kilo’s tot op de gram na en in combinatie met elkaar, dus tot op de gram op een hoeveelheid van tonnen.